بررسی کامل ابعاد انواع درب ضد سرقت موجود در بازار ایران

ابعاد درب ضد سرقت

انواع مختلفی از درب های ضد سرقت ترک، ایرانی و چینی در بازار ایران عرضه می شوند. این درب ها ساختار و ابعاد متفاوتی دارند. یکی از مواردی که در قیمت انواع درب ضد سرقت اهمیت دارد تغییر ابعاد این درب ها می باشد و با افزایش طول و عرض این درب ها، قیمت آنها به نسبت ابعادشان افزایش می یابد.

به طور کلی، یکی از موارد مهمی که در خرید درب ضد سرقت و یا در مواقعی که قصد تعویض درب را دارید دانستن ابعاد استاندارد درب ضد سرقت است. در این مطلب ابعاد درب ضد سرقت را به طور کامل بررسی خواهیم کرد و روش اندازه گیری ابعاد درب را بدون نیاز به متخصص به شما آموزش خواهیم داد.

ابعاد استاندارد درب ضد سرقت

بعد از پایان عملیات ساخت و ساز و قبل از نصب فریم انتظار (قبل از سفیدکاری و در پایان عملیات دیوارچینی)، اولین مورد مهمی که در اولویت قرار دارد دانستن ابعاد چهارچوب درب می باشد. ساب فریم می تواند از قوطی ۳۰×۴۰، و یا هر نوع فلز دیگری باشد.

طول و عرض لازم برای ساب فریم درهای استاندارد ۱۱۱×۲۱۲ است. درواقع بعد از نصب ساب فریم فلزی فاصله داخل به داخل فریم انتظار ۱۱۱ سانتیمتر است. بطور کلی می توانید از ابعاد سفارشی برای ساخت در ضد سرقت استفاده کنید و در طول و عرض دلخواه درب را سفارش دهید. اما دقت داشته باشید که طول فریم انتظار (از کف تمام شده تا زیر نعل درگاه) نباید بیشتر از ۲۱۱ سانتیمتر باشد. اگر ابعاد درب از ۱۱۰×۲۳۰ سانتیمتر بیشتر باشند، درب سنگین می شود و پس از مدتی مشکلاتی در عملکرد درب ایجاد می شود. در صورتی که طول بیشتر از ۲۱۱ سانتیمتر باشد بهتر است از مدل های کتیبه خور (که می توانند در ارتفاع ۲۵۰ و ۲۵۵ سانتیمتر نیز ساخته شوند) استفاده کنید.

در صورتیکه بخواهید درب را در ابعاد دلخواه سفارش دهید، بدانید که عرض درب ضدسرقت نباید بیشتر از ۱۲۵سانتیمتر باشد و برای ابعاد بیشتر از ۱۲۵ سانتیمتر میبایست از درهای ضد سرقت یک و نیم لنگه و دو لنگه استفاده کنید. به علاوه، ابعاد در ضدسرقت برای درب های دولنگه نیز نمی تواند بیشتر از ۲۰۰ سانتیمتر باشد و اگر درب با ارتفاع بیشتر بخواهید باید به ساخت درب با ابعاد سفارشی اقدام کنید.

برای اینکه بازشوی درب ۹۲ سانتیمتر باشد میبایست اندازه داخل به داخل فریم انتظار ۱۰۷ سانتیمتر باشد. در این صورت چهارچوب ۵/۷ سانتیمتر از فضای موجود را کاهش می دهد. همچنین، برای بازشوی ۱۰۲ سانتیمتری باشد اندازه داخل به داخل فریم انتظار باید تا ۱۱۷ سانتیمتر افزایش یابد.

ابعاد استاندارد درب ضد سرقت

ابعاد استاندارد درب های ضد سرقت موجود در بازار ایران

به طور خلاصه، ابعاد استاندارد درهای پیش ساخته که در بازار ایران عرضه می شوند به سه دسته تقسیم بندی می شوند.

ابعاد استاندارد درب ضدسرقت ساخت چین: ۲۱۰×۱۰۵ سانتیمتر

ابعاد استاندارد درب ضدسرقت ساخت ترکیه: ۲۲۰×۱۱۵ سانتیمتر

ابعاد استاندارد درب ضدسرقت ساخت ایران: ۲۱۰×۱۰۵ سانتیمتر

ابعاد استاندارد درب های ضد سرقت موجود در بازار ایران

در سال ۱۳۸۰ اولین درب های ضد سرقت که ساخت کشور چین بودند وارد ایران شدند. حدود ۹۰ درصد از این درها دارای ابعاد ۲۱۰×۱۰۵ سانتیمتر بودند و ۱۰ درصد دیگر در ابعاد ۲۰۵×۱۰۵ سانتیمتر به بازار ایران عرضه شدند.

پس از آن سازندگان ایرانی نیز اقدام به ساخت درب های ضد سرقت در ابعاد ۲۱۰×۱۰۵ سانتیمتر کردند و بعد از گذشت مدتی انواع درب ضد سرقت ایرانی در ابعاد بزرگتر نیز ساخته شدند. رایج ترین این درب ها، در با ابعاد ۲۱۰×۱۱۰سانتیمتر بود و بزرگترین آنها دارای ابعاد ۲۱۵×۱۱۵ سانتیمتر بود.

توجه داشته باشید که این ابعاد، درواقع ابعاد پشت در پشت درب ضد سرقت هستند و ابعاد جلوی این درب ها معمولاً ۲ سانتیمتر از طول و ۴ سانتیمتر از عرض بزرگتر هستند.

به علاوه، درب های ضد سرقت ترکیه ای نیز با ابعاد بزرگ حداقل ۱۱۵×۲۱۵ سامتیمتر به بالا وارد کشورمان شدند. درواقع بزرگترین درب ضد سرقت که به ایران وارد شده درب یک لنگه ترکیه ای با عرض ۱۲۰ سانتیمتر می باشد.

ابعاد درب ضدسرقت چینی:

درهای چینی علی رغم قیمت ارزانتر نسبت به سایر درهای ضد سرقت بازار ایران، با توجه به کیفیت پایینی که دارند طرفداران زیادی ندارند. رایج ترین انواع درب ضد سرقت چینی در ابعاد ۲۱۰×۱۰۵ سانتیمتر عرضه می شوند و با توجه به اینکه حداقل عرض استاندارد برای یک درب واحد آپارتمانی حدود ۹۰ سانتیمتر است، بنابراین درهای چینی که این ابعاد را دارند و ورودی مفید آنها برای ارتفاع ۲۰۰ سانتیمتر است از این نظر استاندارد هستند. درب های یک لنگه چینی نیز در ابعاد ۲۱۰×۱۲۰ سانتیمتر عرضه می شوند.

در چند سال اخیر بعضی از واردکنندگان درب های ضدسرقت چینی با سایزهای غیرمتعارف را وارد بازار کرده اند. از آنجایی که معمولاً فریم انتظار درهای ضدسرقت چینی از چند ماه قبل از نصب درب در ساختمان کار گذاشته می شود، در این صورت ناچاراً باید از درب متناسب با همان فریم استفاده شود و یا فریم تغییر داده شود، در حالیکه این کار به صرفه نیست. بطور مثال درب های چینی که در ابعاد ۲۰۵×۱۰۵ هستند، به این علت که ۵ سانتیمتر از ارتفاع آنها کم شده است برای اینکه درب با ابعاد استاندارد نصب شود باید حتما ۵ سانتیمتر از دیوار برش داده شود.

همچنین با هدف بالا بردن ورودی مفید، درهایی در ابعاد ۲۱۰×۱۱۰ سانتیمتر وارد بازار شده است که این سایز باعث ایجاد مشکلاتی می شود.

 – از آنجایی که عرض این درها نسبت به درب استاندارد افزایش یافته، سطح مقطع لنگه درب را افزایش می دهد و اگر ضخامت ورق رویه متناسب با اینها افزایش نیابد موج هایی در سطح درب ایجاد می شود و مقاومت درب در برابر ضربه نیز کاهش می یابد.

– تفاوت ابعاد این درها مرکز ثقل لنگه درب را تغییر خواهد داد و با توجه به ساختار لولاهای درب ضدسرقت چینی، لنگه درب مرتباً از رگلاژ خارج خواهد شد.

ابعاد درب ضدسرقت ترک:

درب های ضد سرقت ترک مرغوبترین و البته گرانترین درب های موجود در بازار ایران و پرفروش ترین درب های وارداتی هستند. این درب ها در کشور ترکیه معمولاً در ابعاد ۱۰۸×۲۱۲ سانتیمتر ساخته می شوند و بازشوی مفید آنها ۹۰×۲۰۵ سانتیمتر است.

در حالیکه درهای ترک وارداتی به بازار ایران ابعاد متفاوتی نسبت به ابعاد درهای کشور ترکیه دارند و کارفرمایان ایرانی درب های بزرگتر را می پسندند. ابعاد انواع درب ضد سرقت ترک وارداتی و مونتاژ ایران ۱۰۱×۲۰۵ و ۹۷×۲۰۴ سانتیمتر است و بازشوی مفید آنها به ترتیب ۹۷×۲۰۴ و ۹۳×۲۰۳ سانتیمتر می باشد.

ابعاد درب ضدسرقت ایرانی:

به طور کلی، باتوجه به تولید کننده های مختلف، درب های ضد سرقت ایرانی ابعاد متفاوتی دارند. یکی از مزایای مهم درهای ضد سرقت ایرانی این است که می توانید ابعاد این درها را کاملاً به دلخواه و سفارشی بسازید. حتی درب های با عرض بیشتر از ۱۲۰ سانتیمتر نیز در ایران ساخته می شوند و در آنها به جای سه لولا، چهار لولا به کار می رود. شما نیز می توانید با شرکت مومن در تماس گرفته و درب مدنظرتان را در ابعاد دلخواه سفارش دهید.

نکات مهم در اندازه گیری ابعاد درب ضد سرقت

در اندازه گیری ابعاد درب ضدسرقت میبایست موارد زیر را در نظر داشته باشید تا بتوانید اندازه ها را به طور دقیق محاسبه کنید.

– با توجه به اینکه ارتفاع کف و عرض دیوار در تعیین اندازه نهایی درب ضد سرقت (عرض و ارتفاع) تأثیر زیادی دارند، اندازه گیری را بعد از اتمام دیوارچینی و کف انجام دهید.

– برای اینکه درب ضد سرقت عایق گرد و غبار، حرارت و صوت باشد، شکاف بین درب و چهارچوب میابیست توسط فوم پر شود.

– هر بُعد درب را سه بار اندازه بگیرید. با این کار دقت اندازه گیری خیلی خوب می شود. به این صورت که ارتفاع را در سمت چپ، وسط، و سمت راست، و عرض را در بالا، مرکز و پایین اندازه گیری کنید. دقت داشته باشید که در اندازه گیری عرض درب، کمترین مقداری که اندازه گرفته اید را به عنوان اندازه اصلی در نظر بگیرید.

– اندازه ها را بر حسب میلیمتر محاسبه کنید.

– درب باز شده باید به صورت مستطیل باشد (زاویه داخلی ۹۰ درجه باشد). به علاوه، دو قطر را حتماً اندازه بگیرید و با هم مقایسه کنید.

– به جهت باز شدن درب (رو به داخل یا خارج بودن) توجه داشته باشید. به این صورت که وقتی از داخل ساختمان درب را می بینید دسته درب در سمت چپ قرار می گیرد و درب به طرف داخل باز می شود.

مشکلات به وجود آمده در اندازه گیری نادرست ابعاد درب ضد سرقت

در صورتی که اندازه گیری ابعاد درب ضدسرقت به درستی انجام نشود مشکلاتی در عملکرد درب به وجود می آید که به شرح زیر هستند:

– اگر اندازه بین درب و چهارچوب به درستی محاسبه نشود، هنگام نصب، درب به خوبی بر روی چارچوب سوار نمی شود و موجب اختلال در حرکت درب می شود.

– اگر ابعاد درب به طور دقیق اندازه گیری نشده باشند لولاها درست تنظیم نمی شوند و درب به خوبی بسته نمی شود.


مطالب مفید در مورد درب ضد سرقت:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *