آموزش کامل و گام به گام رگلاژ و تعمیر درب ضد سرقت

رگلاژ و تعمیر درب ضد سرقت

با افزایش استفاده از درب ضد سرقت در ساختمان های مختلف، رگلاژ و تعمیر این درب ها از موارد مهمی محسوب می شود که در هر ساختمانی لازم می شود. رگلاژ درب ضد سرقت ایجاد ساختار درست برای عملکرد دقیق و منظم چند قطعه کنار هم است و نقش بسیار مهمی در دوام و استحکام درب دارد.

ممکن است به مرور زمان و به دلایل مختلف مشکلاتی برای درب های ضد سرقت پیش بیاید. از آنجایی که این درب ها ساختار پیچیده ای دارند، روش تعمیر و رگلاژ آنها نیز سخت و پیچیده است و افراد عادی قادر به انجام این کار نیستند. تعمیرکار نیز برای تنظیم آنها میبایست تجربه، دانش و تخصص لازم را داشته باشد. این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا با روش رگلاژ و تعمیر درب ضد سرقت آشنا شوید.

مشکلات درب های ضد سرقت

با گذر زمان استفاده از درب های ضد سرقت مشکلاتی ممکن است برای این درب ها پیش بیاید که عبارتند از:

– خارج شدن درب از رگلاژ

– شکستن لولای درب

– نفوذ صدا از درب به داخل ساختمان

– ایراد پیدا کردن مغزی قفل درب

– ایراد پیدا کردن یراق آلات درب

– خراب شدن و ایراد پیدا کردن قفل درب

– خراب شدن و ایراد پیدا کردن دستگیره درب

– خراب شدن چهارچوب درب هنگام بسته شدن و فشار ناشی از عدم رگلاژ مناسب

یکی از موارد مهم در نگهداری از درب های ضد سرقت رفع ایرادهای این درب ها می باشد که اگر به آنها توجه نشود به مرور زمان درب دچار آسیب می شوند و ممکن است به جای تعمیر درب مجبور شوید درب را به طور کامل تعویض کنید و تعویض درب نیز هزینه زیادی دارد.

روش رگلاژ درب ضد سرقت

به طور کلی فرآیند رگلاژ درب کار پیچیده ای است. در رگلاژ درب ضد سرقت سه فاکتور مؤثر هستند:

۱-  تعمیرکار درب میبایست قطعات درب را به خوبی بشناسد و با عملکرد آنها آشنایی کامل داشته باشد. این مورد مهمترین فاکتور در رگلاژ درست درب محسوب می شود.

۲- تعمیرکار میبایست با نحوه ارتباط بین قطعات درب ضد سرقت آشنایی کامل داشته باشد.

۳-  تعمیرکار باید بتواند قطعات و قسمت های مختلف درب را به شکلی تنظیم کند که عملکرد درب به حالت ایده ال برسد.

لولای درب ضد سرقت که لنگه درب را در چارچوب نگه می دارد مهمترین بخشی می باشد که در رگلاژ درب اهمیت دارد. لازم به ذکر است، اساس رگلاژ صحیح درب نیز در عملکرد درست لولا می باشد. مهمترین نکته ای که در رگلاژ درب ضد سرقت باید به آن توجه کرد دانستن جای دقیق لولاها و فاصله آنها از همدیگر است.

به طور کلی، رگلاژ صحیح درب های ضد سرقت وقتی انجام می گیرد که همه قطعات درب به خوبی و کاملاً دقیق و منظم در کنار هم قرار بگیرند و به درستی عمل کنند. برای رگلاژ صحیح درب های ضد سرقت تعمیرکار درب می بایست اطلاع داشته باشد که چه تعداد لولا و در چه بازه زمانی لازم است تا درب به خوبی رگلاژ شود.

علاوه بر این، برای اینکه درب به خوبی رگلاژ شود تعمیرکار میبایست تمامی قطعات از جمله لولا و یراق آلات درب را چک کند که به درستی و دقیقا در کنار هم تنظیم شده باشند . در فرآیند رگلاژ درب ضد سرقت تعمیرکار باید در صورتی که لازم باشد لولای کمکی نیز اضافه کند تا درب بهتر کار کند. همچنین گاهی لازم است برای بالا نگه داشتن لنگه درب از واشر مخصوص استفاده کند.

خارج شدن درب ضد سرقت از رگلاژ

یکی از رایج ترین مشکلاتی که به مرور زمان برای درب های ضد سرقت ایجاد می شود خارج شدن درب از رگلاژ است. عوامل زیادی هستند که می توانند باعث خارج شدن این درب ها از رگلاژ شوند. رگلاژ صحیح درب نقش بسیار مهمی در عملکرد درب دارد. بنابراین تجربه و دانش زیادی لازم دارد تا به درستی انجام شود. بنابراین اگر مهارت لازم را ندارید هیچوقت اقدام به این کار نکنید و حتماً از افراد متخصص کمک بگیرید.

از آنجایی که لولاهای درب های ضد سرقت از آلیاژ بسیار مستحکم و مقاوم ساخته شده اند نقش بسیار مهمی در تنظیم و رگلاژ این درب ها دارند و در صورتی که ایراد پیدا کنند کارایی درب کاهش می یابد و در واقع درب از کار می افتد. مهمترین مشکلاتی که در صورت ایجاد اختلال در مکانیزم حرکت مکانیکی لولاهای درب و خارج شدن درب از رگلاژ اتفاق می افتد عبارتند از:

– ایجاد صدای آزاردهنده و ناهنجار درب در هنگام باز و بسته شدن

– گیر کردن درب در هنگام باز و بسته شدن

– ایجاد مشکل در مکانیسم حرکت مکانیکی درب

– کند شدن عملکرد لولا، دستگیره، قفل و یراق آلات درب

– نفوذ صدا از درب به داخل ساختمان

– کاهش سطح عملکرد درب

– هدر رفتن انرژی از طریق درب

مراحل رفع صدای درب ضد سرقت در هنگام باز و بسته شدن

سر و صدا کردن درب یکی از مشکلاتی است که هم موجب سلب آسایش می شود و هم کارایی درب را کاهش می دهد. راه حل رفع این مشکل رگلاژ صحیح و اصولی درب با ابزار مرغوب به کمک تعمیرکار حرفه ای و ماهر است. این کار با تنظیم ارتفاع و برقراری توازن مستقیم در لولاها و سایر قطعات درب ضد سرقت انجام خواهد شد. مراحل و روش های رفع صدای درب به شرح زیر هستند:

مرحله اول: میخ لولا را خارج کنید و شمع آب شده بر روی آن بریزید تا سر و صدای درب رفع شود.

مرحله دوم: روغن روان کننده را بر روی لولای درب اسپری کنید یا بمالید و سپس درب را چندین بار باز و بسته کنید تا روغن کاملاً داخل لولا برود. توجه داشته باشید که روغنی که برای این کار استفاده می کنید میبایست قابل نفوذ به لولاها باشد. برای مثال می توانید از روغن گریس، یا روغن مخصوص چرخ خیاطی استفاده کنید. روغن کاری درب را به صورت پیوسته انجام دهید. به این صورت که ابتدا مقداری روغن بمالید، و بعد درب را باز و بسته کنید. مجدداً روغن بمالید. این کار را تا زمانی که صدای درب قطع شود انجام دهید و بعد میخ را کاملاً سر جای خودش فرو کنید.

لازم به ذکر است اگر روغن مناسب در دسترس نداشتید از روغن موتور و حتی روغن سرخ کردنی نیز می توانید استفاده کنید. البته تاثیر این روغن ها کمتر است. به علاوه، زمان روغن کاری از پارچه استفاده کنید تا روغن چکه نکند.

مرحله سوم: میخ لولا را خارج کنید و با استفاده از سمباده آن را تمیز کنید تا علاوه بر تمیزی، اصطکاک آن نیز کمتر شود و صدا از بین برود. همچنین می توانید با استفاده از اشیا نوک تیز مثل سورن رنگ و جرم های روی میخ را پاک کنید.

مرحله چهارم: میخ لولا را پس از خارج کردن با صابون بشویید. سپس میخ لولا را در جای خود قرار دهید و درب را چندین بار باز و بسته کنید تا نرم شود و صدا از بین برود.

مرحله پنجم: بعد از اینکه میخ را خارج کردید با استفاده از یک دستمال یا حوله کاغذی، گرد و خاک، روغن، یا هر نوع آلودگی دیگری که بر روی میخ لولا قرار دارد را کاملاً پاک کنید.

مرحله ششم: اگر با انجام مراحل قبلی صدای درب قطع نشد، همه میخ های لولا را خارج کنید و میخی که گرد شده و دور صفحات لولا مانده را پیدا کنید. درواقع این میخ لولا، صفحات لولا را روی هم نگه می دارد. این میخ را با انبردست بلند بگیرید و در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا خارج شود. میخ را پس از خارج کردن، با سیم ظرفشویی بشویید و به این طریق میخ تمیز خواهد شد و سر و صدا از بین خواهد رفت. سپس آن را در جای خودش قرار دهید و روی آن را روغن بمالید.

مرحله هفتم: میخ لولا را خارج کنید و روی یک سطح صاف بغلتانید. با این کار اگر میخ کج شده باشد کج شدگی آن را تشخیص خواهید داد. اگر میخ کج شده بود آن را روی زمین صاف بگذارید و با چکش آن را صاف کنید.

مرحله هشتم: اگر با انجام تمام مراحل قبلی باز هم سر و صدا قطع نشد، لولای درب را به طور کامل دربیاورید و آن را تعویض کنید.

مراحل باز کردن میخ لولای درب ضد سرقت

میخ لولای درب های ضد سرقتی که لولای آنها از داخل مشاهده می شود را همانند درب های معمولی می توانید با انجام مراحل زیر جدا کنید.

۱- یک کتاب در زیر درب قرار دهید تا زمانی که میخ لولا را باز می کنید بتواند درب را نگه دارد.

 

۲- میخ را از لای در به بیرون فشار دهید. چکش و میخ را بردارید، به آرامی پین را به بالا فشار دهید. انتهای تخت میخ را در مقابل پین قرار دهید و با چکش به آن ضربه بزنید. به تدریج نیرو را افزایش دهید تا وقتی که سرانجام پین از بالا خارج شود. این کار را بهتر است با تعداد حرکات کوچک‌ تر و  نیروی بیشتر انجام دهید؛ دقت کنید که ضربات بیش از حد سریع و محکم ممکن است منجر به خراش و یا آسیب میخ درب شود.

 

۳- میخ را شل کنید و آن را بردارید. اگر این کار عملی نمی شود، با چکش چند ضربه دیگر بزنید. دقت کنید که برای اینکه در نیفتد، ابتدا لولا اصلی را بردارید و بعد از آن لولاهای دیگر را بردارید. اگر لولای در سه طرفه است، ابتدا وسطی را بردارید.

 

۴- در را باز کنید. هنگامی که همه قطعات جدا شدند، وقت آن است که درب را بردارید. خیلی مراقب باشید چون درها می‌توانند بسیار سنگین باشند. به شدت توصیه می‌شود که برای انجام این کار از یک نفر دیگر کمک بگیرید.

 

۵- میخ یا لولاهای معیوب را تعویض کنید و درب را با کمک یک نفر دیگر سر جایش قرار دهید.

 

۶- پس از تمیز کردن و روغن کاری میخ های لولا، میخ ها را سر جایشان قرار دهید.

 

۷- لولای درب را روغن کاری کنید.

 

نکته مهم هنگام رگلاژ درب ضد سرقت: اگر لولا دچار زنگ زدگی شده باشد، با چکش به آن ضربه نزنید! زیرا ممکن است درب آسیب ببیند. سعی کنید لولای زنگ زده را تعویض کنید و از این طریق از پوسیدگی و بدتر شدن درب ضد سرقت جلوگیری کنید.

ابزار مورد نیاز برای تعمیر و رگلاژ درب ضد سرقتابزار مورد نیاز برای تعمیر و رگلاژ درب ضد سرقت

همانند همه کارهای فنی دیگر، تعمیرات و رگلاژ درب ضد سرقت نیز به ابزار مناسب و دانش و مهارت فنی نیاز دارد. یکی از اساسی ترین و مهمترین ابزار موردنیاز برای این کار دستگاه جوشکاری برای جابه جا کردن لولاهای درب می باشد. گاهی برای جوش زدن قسمت هایی از درب که شکسته شده اند یا ایراد پیدا کرده اند نیز به دستگاه جوشکاری نیاز است.

چکش و میله آهنی ۵۰ سانتیمتری از دیگر ابزارهای کاربردی برای این کار محسوب می شوند. این ابزار برای بالا کشیدن درب و ایجاد ضربه در قسمت هایی از درب که دچار تورفتگی شده اند استفاده می شوند.

آچار و پیچ گوشتی مخصوص و لوازم جانبی دیگری نیز برای باز کردن و تعمیر قفل درب ضد سرقت مورد نیاز می باشند.

رگلاژ انواع درب ضد سرقت موجود در بازار ایران

به طور کلی رگلاژ انواع درب ضد سرقت ممکن است و تنها به ابزار لازم و مهارت و تخصص تعمیرکار نیاز دارد و تنها تفاوت این کار در روش رگلاژ انواع مختلف درب ضد سرقت ایرانی، ترک و چینی می باشد.

درهای ضد سرقت ایرانی ساختار ساده تری نسبت به درب های ترک دارند و رگلاژ و تعمیر آنها نیز راحت تر است. یکی از تفاوت های اساسی که بین انواع درب ضد سرقت وجود دارد لولای این درب ها می باشد. به این صورت که لولاهای درب های ضد سرقت ترکیه ای از سمت داخل درب دیده می شوند، اما لولای درب های ضد سرقت چینی کاملاً مخفی هستند و نه از داخل دیده می شوند و نه از بیرون. بنابراین رگلاژ درب ضد سرقت چینی به سختی انجام می شود. برای رگلاژ این درب ها علاوه بر مواردی که ذکر شد لازم است یک جوشکار ماهر نیز همراه تعمیرکار درب باشد تا اگر لازم شد بتوانند لولاها را جابه جا کنند و درب ها را به درستی رگلاژ کنند.

به طور کلی، لازم است توجه داشته باشید که رگلاژ درب های ضد سرقت کار پیش افتاده ای نیست که افراد عادی قادر به انجام آن باشند. این کار را حتماً باید افراد ماهر و متخصص انجام دهند. زیرا بعضی از قسمت های درب ساختار پیچیده ای دارند و تعمیر آنها کار تخصصی می باشد.

نکات مهم در پیشگیری از تعمیر درب ضد سرقت

از آنجایی که درب ضد سرقت علاوه بر زیبایی نمای ساختمان،  نقش اصلی و بسیار مهمی در تأمین امنیت ساختمان نیز دارد به مراقبت زیادی نیاز دارد. با رعایت نکات زیر می توانید از این درب ها مراقبت کنید و عمر مفید آنها را افزایش دهید. علاوه بر این، با استفاده درست از این درب ها ممکن است به تعمیر و تعویض درب مجبور نشوید و از هزینه های اضافی جلوگیری کنید.

– گوش دادن به صدای درب ضد سرقت

وقتی درب را باز و بسته می کنید، با دقت به آن نگاه کرده و به صدای درب حین باز و بسته شدن گوش دهید. با انجام این کار اگر درب شما ایراد پیدا کرده باشد از صدای آن متوجه خواهید شد و قبل از خرابی های بیشتر درب می توانید این مشکل را با روش هایی که در بالا گفته شد رفع کنید.

– روغن کاری درب ضد سرقت

همانطوری که در مطالب بالا گفتیم، روغن کاری درب ضد سرقت کار تقریباً ساده ای می باشد و مثل روغن کاری درب های معمولی انجام می شود. در مواقعی که در ضد سرقت شما به سختی باز و بسته می شود و یا صدای جیرجیر بدهد با روغن کاری درب می توانید این مشکلات را به راحتی و در کمتر از ۱۰ دقیقه حل کنید. همچنین، می توانید از اسپری روان کننده نیز استفاده کنید. دقت کنید که روغن کاری تأثیر بسیار زیادی بر افزایش طول عمر در خواهد داشت. پس سعی کنید این کار را حتماً انجام دهید.

تمیز کردن درب ضد سرقت

تمیز نگه داشتن روکش در ضد سرقت اهمیت زیادی دارد و با این کار می توانید طول عمر و دوام روکش درب را تا مدت زیادی تضمین کنید. با یک دستمال مرطوب می توانید به راحتی درب ضد سرقت را تمیز کنید. مراقب باشید که هیچوقت از شلنگ آب یا آب فشار قوی برای شستن و تمیز کردن این درب ها استفاده نکنید. به علاوه، با روش هایی که در مطالب بالا گفته شد هر چند وقت یکبار میخ لولای در ضد سرقت را تمیز کنید.

– عدم استفاده از مواد شیمیایی غلیظ یا دستمال های زبر برای تمیز کردن درب ضد سرقت

یکی از نکاتی که حتماً باید به آن توجه کنید این است که روی روکش درهای ضد سرقت یک پوشش پودری برای محافظت از روکش درب به کار رفته است. اگر برای تمیز کردن روکش از مواد شیمیایی غلیظ یا دستمال های زبر و خشن استفاده کنید به این پوشش و حتی به خود روکش درب آسیب می زنید و مجبور به تعمیر و تعویض آن خواهید شد. با نم دار کردن یه دستمال ساده و نرم می توانید این پوشش را به راحتی تمیز کنید.

– انجام رگلاژ درب ضد سرقت توسط افراد متخصص

توصیه مهم مومن در به شما این است که هرگز خودتان اقدام به رگلاژ در ضد سرقت نکنید. با توجه به ساختار پیچیده این درب ها و تفات های انواع آن، لازم است در هنگام نیاز به رگلاژ درب ضد سرقت حتماً این کار را به تعمیرکار متخصص و باتجربه بسپارید.

-تعویض مغزی قفل درب ضد سرقت

گاهی به دلایل مختلفی مانند تعویض ساختمان، و یا استفاده نادرست از قفل و خراب شدن آن، مجبور به تعویض قفل درب ضد سرقت و یا تعویض مغزی قفل درب ضد سرقت می شویم. برای یادگیری کامل روش تعویض قفل در ضد سرقت و مغزی قفل این درب ها کلیک کنید.

‫1 نظر ارسال شده در “آموزش کامل و گام به گام رگلاژ و تعمیر درب ضد سرقت

  1. آرش :

    ممنون بابت روشهایی که برای رفع صدای در گفتید. من روش سمباده رو استفاده کردم و جواب داد خوشبختانه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *