روش تعویض قفل درب ضد سرقت و مغزی قفل را به راحتی یاد بگیرید

تعویض قفل درب ضد سرقت

امروزه به علت امنیت و استحکام زیاد درب های ضد سرقت، در بیشتر ساختمان ها از این درب ها استفاده می شود. می توان گفت قفل درب ضد سرقت مهم ترین عامل امنیت زیاد این درب در برابر ورود افراد بیگانه به ساختمان است. قفل درب ضد سرقت ساختار مهندسی منحصر به فردی دارد و در صورت نداشتن کلید، باز کردن آن حتی برای حرفه ای ترین کلیدسازها نیز ممکن نیست. با این وجود، گاهی به دلایل مختلفی مانند تعویض ساختمان، و یا استفاده نادرست از قفل و خراب شدن آن، مجبور به تعویض قفل درب ضد سرقت و یا تعویض مغزی قفل درب ضد سرقت می شویم.

اگر شما نیز در این موقعیت قرار گرفته اید و قصد تعویض قفل درب ضد سرقت خود را دارید نگران نباشید. ما به شما آموزش می دهیم که چگونه می توانید بدون نیاز به کلیدساز و دیگر افراد متخصص قفل درب ضد سرقتتان را به آسانی عوض کنید. پس همراه ما این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا نحوه ی درست تعویض قفل درب ضد سرقت و مغزی قفل را به شما آموزش دهیم.

 

تعویض قفل درب ضد سرقت

قفل درب ضد سرقت

در ساخت انواع درب ضد سرقت از دو نوع قفل شامل: قفل ضد سرقت مکانیکی (کلیدی) و قفل ضد سرقت دیجیتال (هوشمند) استفاده می شود. هر کدام از انواع قفل درب ضد سرقت ساختار متفاوتی دارند و دارای زیرمجموعه های متفاوت با سطح امنیت متفاوت نیز هستند و به همین علت سطح امنیت این قفل ها نیز متفاوت است.

بنابراین هنگام خرید درب یا تعویض قفل درب ضد سرقت به مشخصات قفل درب ضدسرقت توجه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. این نکته را فراموش نکنید که فارغ از اینکه از چه نوع درب ضد سرقتی استفاده می کنید، نوع قفل را می توانید جداگانه انتخاب کنید. یعنی اگر قصد خرید درب ضد سرقت ایرانی یا چینی دارید می توانید قفل درب ضد سرقت ترک که کیفیت بالاتری دارد را انتخاب کنید و سفارش دهید.

مراحل باز کردن و تعویض قفل درب ضد سرقت

در تعویض قفل درب ضد سرقت مهمترین مرحله، خارج کردن قفلی است که قصد تعویض آن را داریم. این کار باید با احتیاط زیادی انجام شود. مراحل تعویض قفل درب ضد سرقت عبارتند از:

۱- اندازه گیری دستگیره ی درب ضد سرقت

معمولاً فاصله ی مغزی قفل درب ضد سرقت نسبت به قسمت جلو و پشت قاب قفل به یک اندازه نیست و مرحله ی اول برای تعویض صحیح قفل درب ضد سرقت اندازه گیری این فاصله است. به طور معمول در بیشتر قفل های درب ضد سرقت جدید این فاصله حدود ۶ تا ۵/۶ سانتیمتر است و پیچ و مهره های قسمت جلو و قسمت پشت دستگیره ی درب با هم یکسان هستند. بنابراین باز کردن آنها راحت تر است. اما در درب های قدیمی تر بهتر است این اندازه گیری را حتماً انجام دهید تا قفل متناسب با این اندازه را بخرید و به دردسر نیفتید.

اندازه گیری دستگیره قفل درب ضد سرقت

۲- باز کردن پیچ های دستگیره ی درب ضد سرقت

در این مرحله باید همه ی پیچ های دستگیره را باز کنیم تا بتوانیم قسمت داخلی دستگیره را باز کرده و دربیاوریم. برای این کار از دو روش می توان استفاده کرد. در درب های قدیمی تر که پیچ ها در معرض دید هستند با پیچ گوشتی معمولی هم می توان آنها را باز کرد. فقط دقت کنید که حتماً با یک دست بدنه ی دستگیره را محکم بگیرید و بعد اقدام به باز کردن پیچ ها با دست دیگر کنید. اما در درب های جدید معمولاً پیچ ها در معرض دید نیستند و در این صورت باید از آچار آلن برای باز کردن آنها استفاده کرد.

باز کردن پیچ های دستگیره ی درب ضد سرقت

۳- جدا کردن دستگیره ی درب ضد سرقت

در مرحله ی بعد از باز کردن پیچ های دستگیره، می بایست دو طرف دستگیره را از داخل و بیرون بگیرید و بخش های مختلف دستگیره را از درب جدا کنید. در این مرحله مراقب باشید درب بسته نشود.

جدا کردن دستگیره ی درب ضد سرقت

۴- باز کردن چرخ لنگر قفل درب ضد سرقت

در این مرحله از باز کردن قفل درب ضد سرقت فقط باید پیچ های آن را باز کنیم و به راحتی چرخ لنگر قفل را بیرون بکشیم. دقت کنید که در صورتی که مدل قفل قدیمی درب و قفلی که می خواهید جایگزین کنید یکی باشد می توانید چرخ لنگر را باز و تعویض نکنید. در غیر این صورت و متفاوت بودن مدل دو قفل چرخ لنگر را باید تعویض کنید.

باز کردن چرخ لنگر قفل درب ضد سرقت

مراحل نصب کردن قفل جدید درب ضد سرقت

نصب قفل جدید درب ضد سرقت طی چندین مرحله به شرح زیر انجام می شود:

۱- جایگزین کردن و نصب چرخ لنگر قفل جدید

در این مرحله از تعویض قفل درب ضد سرقت لازم است چرخ لنگر قفل جدید را در جای خودش قرار دهید و پیچ هایش را را محکم ببندید.

جایگزین کردن و نصب چرخ لنگر قفل جدید

حواستان باشد که در این مرحله چرخ لنگر قفل جدید کاملاً محکم بسته شود. یعنی اگر سوراخ قبلی برای قفل جدید کوچک باشد لازم است که با دریل سوراخ ها را بزرگتر کنید تا اندازه شوند و چرخ لنگر جدید محکم بسته شود.

۲- نصب کردن دستگیره ی قفل جدید

در این مرحله و پس از اطمینان از محکم بستن چرخ لنگر جدید، می بایست اقدام به بستن قاب بیرونی دستگیره کنید. دقت کنید که دو قسمت داخلی و بیرونی دستگیره کاملاً با هم چفت شوند و بعد پیچ ها را محکم ببندید.

نصب کردن دستگیره ی قفل جدید

۳- امتحان کردن دستگیره ی قفل جدید

در مرحله آخر لازم است قبل از بستن درب ضد سرقت حتماً دستگیره را امتحان کنید و از درست بستن آن مطمئن شوید.

تعویض مغزی قفل درب ضد سرقت

به طور کلی هر درب ضد سرقت مجهز به یک مغزی قفل و یک زبانه است. در ساخت انواع قفل درب ضد سرقت دو نوع مغزی شامل: ۱- شب بند (که در قسمت بالا قرار دارد)؛ و ۲- مغزی ساده (که در قسمت پایین قرار دارد) به کار رفته است. زبانه نیز بخشی از قفل است که هنگام چرخاندن کلید باز و بسته می شود.

مراحل باز کردن و تعویض مغزی قفل درب ضد سرقت

۱- باز کردن مغزی درب ضد سرقت

برای باز کردن قفل شب بند (مغزی بالا) در ابتدا پیچ های آن را از سمت داخل ساختمان باز کنید. این پیچ ها از روی روکش درب به راحتی دیده می شوند. هنگام باز کردن پیچ ها از داخل، یک دست را از بیرون روی اجزای روکش مغزی بگذارید که گم نشوند. بعد از باز کردن پیچ های شب بند، پوکی و کاسه روزت (rosette) را بیرون بیاورید. بعد از این کار، روزت را از قسمت بیرون درب خارج کنید تا به مغزی قفل برسید. در این مرحله از تعویض مغزی قفل درب ضد سرقت، پیچ های مغزی را باز کنید و آن را خارج کنید.

برای باز کردن مغزی ساده (مغزی پایین) نیز در ابتدا باید دو پیچی که از سمت داخل درب (قسمتی که کلید را داخل قفل می اندازید) بر روی روکش دیده می شوند را باز کنید. با این کار پیچ های پشت درب نیز باز خواهند شد.

 باز کردن مغزی درب ضد سرقت

۲- باز کردن زبانه درب ضد سرقت

در قسمت زبانه قفل درب ضد سرقت (قسمتی که قفل داخل آن قرار دارد و با کلید باز و بسته می شود) سه پیچ دیده می شود. ابتدا دو پیچ روی مغزی قفل را از سمت داخل درب باز کنید. سپس پیچ وسط را باز کنید. حال می توانید به راحتی و با کمی فشار دادن مغزی قفل درب ضد سرقت را بیرون بیاورید.

 باز کردن مغزی درب ضد سرقت

۳- جایگزین کردن و نصب مغزی جدید درب ضد سرقتجایگزین کردن و نصب مغزی جدید درب ضد سرقت

در مرحله نصب مغزی جدید قفل درب ضد سرقت نیز در ابتدا می بایست پوکی و کاسه مغزی قفل جدید را داخل قفل ضد سرقت بیاندازید و بعد از این کار رزرت را بیندازید و پیچ ها را محکم ببندید.

حواستان باشد مغزی دقیقاً در جای خودش قرار گرفته باشید. در این مرحله لازم است دقت کنید در قفل شب بند پوکی و کاسه همزمان و با هم بسته می شوند.

در این مرحله کاسه و پوکی را داخل قفل بیاندازید و بعد از انداختن روزت پیچ ها را محکم ببندید. اما در مغزی ساده (پایین) ابتدا باید کاسه را به تنهایی ببندید و بعد روزت را همراه پوکی از پشت ببندید.

بستن مغزی درب ضد سرقت

نکات مهم در تعویض قفل درب ضد سرقت

– اگر قصد تعویض قفل درب ضد سرقت خود را دارید، سعی کنید از قفل هایی استفاده کنید که کیفیت و مقاومت بالاتری دارند.

– برای خرید قفل جدید به مورادی مثل ضخامت درب ضد سرقت، دست چپ یا راست بودن درب، و طول شفت دقت کنید.

– هنگامی که قفل را تعویض می کنید دقت کنید که فشار بیش از حد به دیگر بخش های درب آسیب نزند.

– بعد از تعویض قفل درب ضد سرقت لازم است آن را با روغن مخصوص یا روغن چرخ، روغن کاری کنید تا کارایی بهتری داشته باشد.

– در صورتی که نحوه ی صحیح تعویض قفل درب ضد سرقت را بلد نیستید این کار را به متخصصین بسپارید.

در پایان لازم می دانیم یادآوری کنیم اگر به تازگی خانه تان را عوض کرده و به ساختمان جدید رفته اید، اولین کاری که باید انجام دهید تعویض قفل های درب می باشد. یا اگر به فکر افزایش امنیت ساختمان هایتان و ارتقای مدل قفل هایتان طبق استاندارهای لازم هستید، یا اگر قفل هایتان آسیب دیده و می خواهید تعویضشان کنید، ما به شما این مژده را می دهیم که خوشبختانه با وجود داشتن ابزار مناسب و انجام صحیح مراحلی که در بالا گفتیم به راحتی می توانید قفل هایتان را تعویض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *