بررسی کامل اجزای درب ضد سرقت

اجزای درب ضد سرقت

درب های ضد سرقت یکی از راهکارهای بسیار مفید جهت افزایش امنیت خانه ها و سایر ساختمان ها هستند. ساختار و اجزای تشکیل دهنده این درب ها با درب های معمولی تفاوت دارند و در ساخت آنها اجزایی به کار رفته است که ایمنی آنها را چند برابر کرده است.

در این مقاله سعی کرده ایم به طور کامل اجزای درب ضد سرقت را به شما معرفی کنیم تا آگاهانه خرید کنید و خیالتان راحت باشد که امنیت ساختمان هایتان را تأمین کرده اید.

ساختار کلی درب ضد سرقت

معمولاً درب های ضد سرقت در دو نوع متفاوت در بازار موجود هستند. یک نوع آنها درب های ضد سرقت فولادی هستند که به این نوع درب ها (Openwork) می گویند و ساختار آنها از فولاد یا آهن نرم می باشد و یک قطعه شیشه آب دیده نیز در پشت پنل درب ها قرار گرفته است. نوع دیگر آنها، درب های ضد سرقت چوبی یا فایبرگلاس هستند. این نوع درب ها که ترکیبی از چوب و فلز دارند، از نظر ظاهری مشابه درب های معمولی هستند، اما ساختار و کیفیت آنها بهتر و متفاوت تر از درب های معمولی می باشد.

اجزای درب ضد سرقت

به طور کلی درب های ضد سرقت دارای چندین لایه هستند. یکی از ویژگی های مهم این درب ها داشتن یک لایه داخلی از جنس فولاد است که مقاومت بسیار زیادی دارد. این لایه با چوب های ورقه ای از جنس MDF، HDF، فلز، شیشه و … روکش شده است تا زیبایی و نمای این درب ها حفظ شود. فضای داخلی بین این دولایه با پشم سنگ که لایه عایق حرارتی و صوتی می باشد پر شده است. این لایه عایق علاوه بر جلوگیری از نفوذ صدا و حرارت، موجب می شود فلزاتی که در ساخت در ضد سرقت به کار رفته اند در مقابل آسیب ها و قارچ ها محفوظ بمانند.

علاوه بر ساختار کلی ایمن و خاص درب های ضد سرقت، می توان با نصب اجزای امنیتی دیگر نیز سطح ایمنی آنها را افزایش داد. مهمترین اجزای این سیستم های امنیتی که انواع مختلف با ویژگی های مختلفی دارند عبارتند از: قفل های کارتی هوشمند، قفل های چشمی، و قفل های اثر انگشتی (برای مطالعه بیشتر کلیک کنید). هر کدام از این قفل ها هشدارهای مخصوص به خود دارند و امنیت درب ها را چندین برابر می کنند. از دیگر اجزای امنیتی می توان زنگ های هشدار دهنده، زنجیرهای مقاوم، نرده ها، و … را نیز نام برد.

اجزای درب ضد سرقت

به طور کلی اجزای اصلی درب ضد سرقت عبارتند از: ۱- ساختار (استراکچر)؛ ۲- چهارچوب؛ ۳- پنل یا رویه؛ ۴- یراق آلات. با ما همراه باشید تا این اجزای تشکیل دهنده درب های ضد سرقت را به طور کامل بررسی کنیم.

۱- ساختار (استراکچر) درب ضد سرقت

استراکچر جز مهم و اصلی درب های ضد سرقت محسوب می شود و تمامی اجزای دیگر این درب ها بر روی آن نصب می شوند. درواقع استراکچر نقش شاسی یا متریال اصلی درهای ضد سرقت را دارد و نقش بسیار مهمی در جلوگیری از ورود سارقین و افراد مزاحم به ساختمان ها ایفا می کند.

توجه داشته باشید که هر چقدر قدرت و کیفیت ساخت استراکچر در ضدسرقت بیشتر باشد امنیت درب به همان اندازه بیشتر خواهد شد. استراکچر کلی درهای ضد سرقت از کلاف فلزی، کمربندهای فلزی و صفحه فولادی و معمولاً به دو صورت کلی ساخته می شود:

– نوع اول استراکچر درب ضد سرقت

در این نوع استراکچر با پروفیل فولادی یک کلاف فلزی به صورت محیطی ساخته می شود و سپس یک ورقه فولادی با ضخامت ۷/۰-۵/۱ میلیمتر را روی این کلاف جوش می دهند. لازم به ذکر است این ورق فولادی قبلاً به صورت سینوسی ساخته شده است و به همین صورت در قسمت بیرونی درب نصب می شود تا درب را نسبت به خمش، ضربه و هر نیروی دیگر که توسط سارقین برای شکستن یا باز کردن درب اعمال شود، مقاوم کند. گاهی در بعضی از مدل های در ضدسرقت یک ورق فولادی با ضخامت ۷/۰-۵/۱ میلیمتر را در جهت مخالف کلاف فولادی جوش می دهند.

– نوع دوم استراکچر درب ضد سرقت

در این نوع استراکچر نیز با پروفیل فولادی (نوع و سایز این پروفیل فولادی بنا بر ضخامت درب تعیین می شود) یک کلاف فلزی به صورت محیطی ساخته می شود. سپس ۳ الی ۴ کمربند فولادی (دقیقاً با سایزی که پروفیل فولادی ساخته شده) به صورت افقی به دو کمربند پروفیل عمودی محیطی جوش داده می شود تا درب به خوبی بتواند در برابر خمش مقاوت کند. در انتها نیز، یک ورقه فولادی با ضخامت ۷/۰-۵/۱ میلیمتر را روی این کلاف جوش می دهند. لازم به ذکر است، در این نوع استراکچر نیز درست مثل استراکچر سینوسی (نوع اول) یک ورق فولادی با ضخامت ۷/۰-۵/۱ میلیمتر را در جهت مخالف کلاف فولادی جوش می دهند.

ورق فلزی میانی:

یکی از خاص ترین اجزای درب ضد سرقت، یک ورق فلزی ۵/۱ میلیمتری بسیار مقاوم است که در لایه میانی این درب ها قرار می گیرد و استحکام بسیار زیادی به این درب ها می بخشد، و می توان گفت ورود غیرمجاز از راه این درب ها را تقریباً غیرممکن می کند. استفاده از این ورق فلزی مستحکم باعث سنگین شدن در ضدسرقت می شود، بنابراین احتمال اینکه سارقین بتوانند درب را از لولا جدا کنند بسیار کم است. و حتی اگر سارق موفق شود روکش درب را بشکند، به این لایه میانی محکم برخورد خواهد کرد و درواقع خم کردن این لایه فلزی علاوه بر زحمت زیادی که به همراه دارد با سروصدای زیادی همراه است و ریسک سرقت را بالا می برد.

لایه عایق:

یکی دیگر از لایه های تشکیل دهنده استراکچر اصلی درب های ضدسرقت یک نوع لایه عایق تک لایه صوتی و حرارتی مانند پشم سنگ، پلی اورتان، یا پلی استایرن است که بین لایه های درب نصب می شود و نقش بسیار مهمی در عایق شدن درب در برابر صدا، حرارت، گرد و غبار و … ایفا می کند.

عایق پشم سنگ (Rock Wool): ماده اصلی تشکیل دهنده پشم سنگ، سنگ بازالت است که نوعی سنگ آتشفشانی محسوب می شود و در ایران به علت وجود آتشفشانهای خاموش بسیار زیاد وجود دارد. عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی با تحمل دمای ۷۵۰+ درجه سانتیگراد و نقطه ذوب ۱۳۰۰ و نیز تحمل برودتی آن ۳۰- درجه سانتیگراد است.

از ویژگی‌های مهم عایق پشم سنگ، مقاومت در برابر آتش می‌باشد. عایق حرارتی پشم سنگ مانند نوعی حفاظ در برابر آتش شناخته می‌شود چون آتش‌گیر نمی‌باشد و شعله‌ور نمی‌شود.

عایق پشم سنگ (Rock Wool)

عایق پشم شیشه (Glass Wool): ماده اصلی تشکیل دهنده پشم شیشه، سنگ سیلیس است که پس از ذوب شدن به الیاف تبدیل خواهد شد و توسط ماشین های تولید کننده نیروی گریز از مرکز، به الیاف پشم تبدیل می شود. درواقع، ماده‌ای است مرکب از الیاف بسیار نازک شیشه که در موارد گوناگون، ازجمله به عنوان عایق مورد استفاده است.

عایق پشم شیشه (Glass Wool)

عایق پلی استایرین (Polystyrene): این عایق که در کشورمان با نام تجاری یونولیت شناخته می شود یک نوع پلیمر سفید رنگ سبک و متخلخل است که در بسته‌بندی و عایق کاری کاربرد دارد.

عایق پلی استایرین (Polystyrene)

نکته مهم: در هنگام خرید درب ضد سرقت توجه کنید که درب حتماً این لایه عایق را داشته باشد. چون متاسفانه بعضی از تولیدکنندگان درب برای کاهش دادن قیمت ها از این لایه در ساخت درب استفاده نمی کنند.

2- چهارچوب درب ضد سرقت

چارچوب یکی دیگر از مهمترین اجزای درب ضد سرقت می باشد. معمولاً چهارچوب درب های ضدسرقت از یک ورقه فلزی (ST37) با ضخامت ۵/۱ الی ۲ میلیمتر و عرض ۷ سانتیمتر ساخته می شود. لازم به ذکر است این میزان ضخامت تأثیر زیادی در استحکام درب دارد و درب هایی که چهارچوب کمتر از این ضخامت داشته باشند عملکرد درستی نخواهند داشت.

چهارچوب در ضد سرقت را معمولاً قبل از کار گذاشتن توسط رنگ پودری الکترواستاتیک رنگ می کنند و در دمای ۲۲۰ درجه سانتیگراد حرارت می دهند تا از این طریق مقاومت آن را افزایش دهند و درواقع چارچوب ضد خش شود. درواقع، بهترین نوع چهارچوب در ضدسرقت از جنس آهن و یا فولاد و با قطر ۱۸ سانتیمتر می باشد. به طور معمول، طول و عرض چارچوب های در ضد سرقت در سه اندازه «۱۱۰×۲۲۰ سانتیمتر، ۱۱۵×۲۲۰ سانتیمتر، و ۱۲۰×۲۲۰ سانتیمتر» تولید می شوند. همچنین، چارچوب های تخت و ضد سرقت تمام ام دی اف، فقط در اندازه ۱۲۰×۲۲۰ سانتیمتر ساخته می شوند.

بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، معمولاً هر سارق برای باز کردن درب های معمولی فقط به چند دقیقه وقت نیاز دارد و اگر نتواند این کار را در این زمان کوتاه انجام دهد اغلب محل را ترک می کند. یکی از مزایای درب ضد سرقت که سرقت را برای سارقین بسیار مشکل می کند وجود ورق فلزی مقاوم در بخش داخلی لنگه درب است که نفوذ به داخل ساختمان را با تأخیر زیاد مواجه می کند و حتی می توان گفت غیرممکن می کند.

اجزای چهارچوب درب ضد سرقت

– لولا: یکی از مهمترین اجزای درب ضد سرقت لولای این درب ها می باشد. در درب های ضد سرقت به صورت مخفی تعداد ۴ لولا به کار رفته است و تا درب ۹۰ درجه باز نشود قابل مشاهده نیستند. بنابراین سارقین نمی توانند با اهرم کردن این درب ها را باز کنند. معمولاً وقتی سارق قصد داشته باشد به جایی دستبرد بزند با شکستن لولاهای درب می تواند به هدف خود برسد. اما ساختار بسیار ویژه لولای درهای ضدسرقت مانع رسیدن آنها به این هدف خواهد شد. نکته مهمی که لازم است بگوییم این است که لولاهای درب های ضد سرقت را باید از جنس مرغوب و باکیفیت بسازند تا بتواند وزن سنگین این درب ها را تحمل کند. پس در خرید در ضد سرقت به این نکته توجه فرمایید.

معمولاً لولای درب ضد سرقت ترک از سمت بیرون غیرقابل مشاهده است ولی از داخل دیده می شود. اما لولاهای درب ضد سرقت چینی  از هر دو طرف داخل و بیرون کاملاً مخفی و پوشیده هستند.

– پیچ لولا: یک پیچ طویل می باشد که برای محافظت از باز کردن درب ساخته شده است. به این صورت که اگر کسی بخواهد پین های لولای درب را باز کند، این پیچ مانع خواهد شد و در باز نخواهد شد.

– نوار درزگیر لاستیکی: این نوار به عنوان عایق و برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار، حرارت، صدا، و … بر روی همه چهارچوب ها تعبیه شده است.

– بدنه: از یک ورق فلزی بسیار مستحکم با ضخامت ۲ میلیمتر ساخته شده و با رنگ کوره ای الکترواستاتیک، رنگ آمیزی شده است.

– قاب زبانه: جنس قاب زبانه از نوع استیل بسیار مقاوم می باشد، که برای نگهداری زبانه قفل در ۴ نقطه از درب ضد سرقت قرار داده شده است.

– ریل موقت: برای نگهداری ساختار چهارچوب درب و برای نصب دقیق چهارچوب در ابعاد طراحی شده مورد استفاده قرار می گیرد.

– فضای خالی: این فضا به منظور ثابت نگه داشتن چارچوب درب بر روی دیوار ایجاد شده است و معمولاً قابلیت چفت شدن با آجرهای دیوار را دارد.

اجزای درب ضد سرقت

– زنجیر: یکی از اجزای اختیاری درب های ضدسرقت است و برای دیدن افرادی که پشت درب هستند استفاده می شود.

– چشمی: لنزهای کوچکی هستند که برای دیدن محیط بیرون در (بدون باز کردن درب) استفاده می شوند. لازم به ذکر است برای درب هایی که برای فضای بیرونی ساختمان ها استفاده می شوند این گونه چشمی ها را به کار نمی برند.

– قفل پستچی: برای امنیت بیشتر بر روی درب های ضدسرقت نصب می شود. این امکان را فراهم می کند که درب حدود ۱۰ سانتیمتر باز شود و محیط پشت درب دیده شود.

– درکوب: معمولاً در کنار چشمی نصب می شود و درواقع می توان به عنوان زنگ نیز از آن استفاده کرد. درکوب های اکثر درب های موجود در بازار ایران به رنگ طلایی و نقره ای هستند.

3- پنل یا رویه درب ضد سرقت

رویه درب از نظر ظاهری، اصلی ترین جز از اجزای درب ضد سرقت محسوب می شود و نقش مهمی در زیبایی و جلوه این درب ها دارد. رویه های این درب ها دارای تنوع بالایی از مدل، رنگ و طراحی هستند. این روکش ها در انواع طرح های برجسته، نیمه برجسته، و صاف تولید می شوند.

روکش یا پنل درب های ضدسرقت معمولاً از جنس ام دی اف با ضخامت ۸-۱۲ میلیمتری است و در انواع روکش طبیعی چوب، روکش برجسته لوکس، روکش پی وی سی، روکش سی ان سی، روکش ملامینه، های گلس، سی پی ال، لمینیت و … بصورت مدرن یا کلاسیک تولید می شود.

معمولاً در ساخت درهای ضد سرقت کلاسیک، چوب و یا روکش چوب روی MDF پنل، بصورت الحاقی یا به اصطلاح قالپاقی نصب می شود. و در ساخت درهای ضد سرقت مدرن ام دی اف، پنل به صورت ساده اجرا شده و یا در صورت نیاز، طرح دلخواه کارفرما بر روی پنل، CNC می شود.

لازم به ذکر است که ساخت درب ضد سرقت با پنل به صورت قاب تونیک تمام چوب هم امکان پذیر است، اما معمولاً به دلیل زمان بر و هزینه بر بودن این روش ساخت، از تولید آن صرف نظر می کنند.

به طور کلی، روکش های در ضدسرقت بر اساس کشور و شرکت تولید کننده متفاوت هستند. روکش های ام دی اف چوب طبیعی که اکثراً ساخت کشور ترکیه هستند کیفیت و قیمت بالاتری دارند و روکش های مصنوعی عمدتاً ساخت کشور چین هستند و کیفیت و قیمت پایینی دارند.

اجزای درب ضد سرقت - پنل یا رویه درب ضد سرقت

4- یراق آلات درب ضد سرقت

دیگر اجزای درب ضد سرقت، یعنی یراق آلات، اهمیت زیادی در ایمنی و مقاومت این درب ها دارند. در ادامه این مقاله، به بررسی مهم ترین یراق آلات به کار رفته در درب های ضد سرقت می پردازیم.

– قفل درب ضد سرقت

یکی از اصلی ترین اجزای درب ضد سرقت که می توان گفت درواقع قلب و مغز یک درب است و مهمترین نقش در تأمین امنیت را دارد قفل می باشد. معمولاً قفل ها در درهای ضدسرقت چندین زبانه دارند و به همین دلیل استحکام بسیار بالایی ایجاد می کنند. یکی از تفاوت های مهم درهای ضدسرقت و معمولی نیز در نوع و تعداد قفل و زبانه های آنها می باشد. هر چقدر تعداد این زبانه ها بیشتر باشد، به همان نسبت امنیت نیز بالاتر می رود و دزدی برای سارقین مشکل تر خواهد شد. قفل های هفت زبانه، رایج ترین نوع قفل موجود در بازار ایران هستند

قفل های درهای ضدسرقت موجود در بازار ایران اکثراً از نوع کاله (کالی (KALE)) ترکیه می باشند که این قفل ها با بالاترین استانداردهای اروپایی ساخته شده و کیفیت و طول عمر بسیار خوبی دارند. از مهمترین ویژگی های این قفل ها عدم زنگ زدگی و زنگ خوردگی و رنگ رفتگی آنها را می توان ذکر کرد.

– دستگیره درب ضد سرقت

یکی از ضروری ترین اجزای درب ضد سرقت، دستگیره می باشد. و همانطور که می دانید اگر دستگیره نباشد، باز و بسته کردن درب مشکل خواهد بود. در گذشته دستگیره درب ها معمولاً از جنس چوب یا فلز ساده بودند. اما امروزه طراحی دستگیره های درب ضد سرقت به ایده ای جالب برای تولیدکنندگان تبدیل شده و سعی می کنند بهترین ها را طراحی کنند. مشتریان نیز رغبت زیادی برای خرید درب های با دستگیره های زیبا و مرغوب دارند. در بازار کشورمان، انواع درب ضد سرقت ایرانی دارای دستگیره های زیبا و مرغوبی می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *