بررسی کامل انواع روکش درب ضد سرقت و مشخصات آنها

انواع روکش درب ضد سرقت

روکش درب های ضد سرقت عنصر اصلی طراحی این درب ها می باشد و نقش مهمی در زیبایی و جلوه آنها دارد و دارای تنوع بالایی از مدل، رنگ و طراحی است. درب ضد سرقت از چندین لایه مختلف تشکیل شده اند و رویه (روکش) درب های ضد سرقت درواقع روکشی است که بر روی لایه ام دی اف این درب ها وکیوم (کشیده) می شود و در نهایت ظاهر درب را تعیین می کند.

روکش درب ضد سرقت

یکی از ویژگی های بسیار خوب درب های ضد سرقت امکان تهیه این درب ها بر اساس سلیقه شخصی و به طور سفارشی است. در زمان خرید درب ضد سرقت می توانید علاوه بر انتخاب نوع قفل، یا انتخاب طراحی دلخواهتان، نوع روکش درب را نیز تعیین کنید و سفارش دهید.

لازم است دقت کنید که اگرچه بعداً می توانید قفل را تعویض کنید، اما روکش درب را نمی توانید تغییر دهید. بنابراین در هنگام سفارش و خرید درب سعی کنید روکش مرغوب و مناسب سلیقه تان را انتخاب کنید.

انواع چوب روکش درب ضد سرقت

از چوب های مختلفی برای ساخت روکش درب ضد سرقت استفاده می شود. تولیدکنندگان کشورمان اغلب از روکش های گردو امریکایی و بلوط امریکایی استفاده می کنند. زیرا چوب های گردو و بلوط طرح و نقش بسیار زیبایی دارند و حتی نیازی به استفاده از رنگ های متنوع با شاپان ندارند، بلکه با یک رنگ ساده نیز می توان روکش هایی با نقش و طرح بسیار زیبا تولید کرد.

یکی از مزایای استفاده از چوب بلوط برای ساخت درب ضد سرقت این است که ساختار بلوط و بزرگ بودن آوندهای چوب پایان و تغییرات آوندی آن نقش های زنده و زیبایی را ایجاد می کند. همچنین، به جز رنگ های هم رنگ از رنگ های پلی استری رنگی نیز می توان برای رنگ آمیزی این نوع روکش درب ضد سرقت استفاده کرد.

روکش درب ضد سرقت بلوط

البته لازم به ذکر است که استفاده از روکش های وارداتی که از کشورهایی مانند ترکیه، کانادا، امریکا و … وارد بازار ایران می شوند هزینه زیادی دارد و باعث افزایش قیمت درب ضد سرقت خواهد شد.

علاوه بر چوب های گردو و بلوط، استفاده از روکش چوب ملچ نیز در ایران رایج است. یک نوع دیگر از چوب هایی که برای ساخت روکش درب ضد سرقت رواج دارد چوب راش است که به علت قیمت مناسب و طرح های متنوع و زیبا، بیشترین استفاده را در بین روکش های مورد استفاده در ساخت درب های ضد سرقت در ایران دارد. بر روی روکش های راش می توان رنگ های متنوع ماهگونی، گردویی تیره و روشن ایجاد کرد. مشتریان استقبال زیادی از این گونه درب ها به عمل می آورند.

روکش درب ضد سرقت ملچ

انواع روکش درب ضد سرقت

درب های ضد سرقت روکش های متنوعی دارند که مهمترین آنها به شرح زیر هستند:

– روکش برجسته لوکس

این نوع روکش ها که از جنس ام دی اف با ضخامت ۸ یا ۱۰ میلیمتر هستند، از چوب راش یا گردو ساخته شده اند و پروفیل های روکش شده ای بر روی آنها چسبانده شده است. سپس با رنگ پلی اورتان یا پلی استر رنگ آمیزی شده اند. در انواع درب سرقت ترک روکش های داخلی را از نوع برجسته و روکش های خارجی (به سمت داخل ساختمان) را از نوع CNC انتخاب می کنند.

از آنجایی که روکش های برجسته لوکس برجستگی زیادی دارند و همچنین، به این دلیل که شباهت زیادی با طرح های کلاسیک دارند، پیشنهاد می کنیم از این نوع روکش های درب ضد سرقت در ساختمان های با معماری کلاسیک استفاده کنید.

لازم به ذکر است این نوع روکش ها بهترین نوع روکش موجود در بازار هستند و نسبت به سایر انواع روکش درب های ضد سرقت قیمت بالاتری دارند.

روکش درب ضد سرقت

– روکش برجسته اکونومی

این نوع روکش ها که از جنس ام دی اف با ضخامت ۸ میلیمتر هستند نیز از چوب راش یا گردو ساخته شده اند. روکش درب ضد سرقت برجسته اکونومی

در ساخت این نوع روکش ها قطعاتی از جنس ام دی اف که توسط دستگاه CNC طراحی شده اند بر روی ام دی اف اصلی چسبانده شده و بعد با رنگ پلی اورتان یا پلی استر رنگ آمیزی شده اند.

در این نوع روکش درب ضد سرقت نیز همانند روکش برجسته لوکس، طرح روکش درب از سمت داخل ساختمان از نوع سی ان سی انتخاب می شود. این نوع روکش ها، نسبت به روکش های برجسته لوکس قیمت مناسب تری دارند. اما کیفیت روکش های برجسته لوکس بیشتر است.

– روکش CNC

برای ساخت روکش درب ضد سرقت نوع سی ان سی، ابتدا ام دی اف با ضخامت ۸ میلیمتر را با چوب راش یا گردو روکش می کنند و سپس با دستگاه CNC طرح های مختلفی را بر روی آن حکاکی می کنند و در نهایت روکش درب با رنگ پلی اورتان یا پلی استر رنگ آمیزی می شود.

روکش درب ضد سرقت CNC

از این نوع روکش ها اغلب در ساختمان های با طراحی معماری مدرن استفاده می کنند. در این نوع روکش نیز همانند روکش برجسته لوکس و برجسته اکونومی، طرح روکش درب از سمت داخل ساختمان از نوع سی ان سی انتخاب می شود.

توجه داشته باشید که یکی از ویژگی های بسیار مهم روکش های لوکس، اکونومی، و CNC امکان رنگ آمیزی مجدد این نوع روکش ها می باشد. چون از جنس روکش چوبی هستند. به این معنی که اگر به این درب ها آسیبی وارد شود، می توان مجدداً آنها را رنگ آمیزی کرد.

– روکش PVC

برای ساخت این نوع روکش درب ضد سرقت با دستگاه CNC طرح های مختلفی بر روی ام دی اف خام (با ضخامت ۸ میلیمتر) حکاکی می شود. سپس روکش را در دستگاه ممبران پی وی سی پرس می کنند. درواقع، دستگاه ممبران بر روی روکش، انواع طرح های چوب را ایجاد می کند.

لازم به ذکر است که در شهرهایی که رطوبت بالایی دارند توصیه می کنیم از درب های ضد سرقت با روکش پی وی سی استفاده کنید. در حالیکه استفاده از این درب ها در مناطق گرمسیری توصیه نمی شود. زیرا در دماهای بسیار بالا مانند شهرهای جنوبی کشورمان ممکن است در اثر گرمت MDF از PVC جدا شود.

روکش درب ضد سرقت PVC

به طور کلی، روکش های PVC مزایا و معایبی دارند که به شرح زیر هستند:

مزایای روکش PVC:

– این نوع روکش در مقایسه با سایر انواع روکش در ضد سرقت دوام و طول عمر بیشتری دارد. جالب است بدانید که رنگ این نوع روکش به مرور زمان هیچ تفاوتی نخواهد کرد و نیاز به مراقبت خاصی ندارد.

– این نوع روکش ها به آسانی تمیز می شوند و قابلیت شست و شو با مواد شوینده را نیز دارند.

– روکش های پی وی سی تنوع مدل و رنگ بالایی نسبت به انواع روکش های طبیعی دارند.

– از آنجایی که روکش های PVC رنگ و طرح چوب را همزمان دارند عملاً مرحله رنگ آمیزی حذف می شود. بنابراین درب های ضد سرقت با روکش پی وی سی قیمت پایین تری نسبت به درب های ضد سرقت با روکش های با رنگ طبیعی دارند.

معایب روکش PVC:

– اگر این نوع روکش ها برای مثال در اثر کشیده شدن اشیا تیز از روی درب کنده شوند یا به هر دلیلی آسیب ببینند امکان رنگ آمیزی مجدد وجود ندارد و برای اصلاح حتماً باید به کارخانه سازنده بازگشت داده شوند و در همان جا اصلاح شوند.

– این نوع روکش ها در مقایسه با روکش های چوب طبیعی مات هستند و براقیت پایینی دارند.

– اگر بعد از مدتی بخواهید رنگ درب های با این نوع روکش را تغییر دهید در محل نصب نمی توانید این کار را بکنید و حتماً باید درب را به کارخانه بازگشت دهید و در آنجا رنگ درب را تغییر دهند.

– با توجه به اینکه این نوع روکش توسط انسان ساخته می شود معمولاً رگه های چوب به صورت منظم و تکرار شونده بر روی درب ایجاد می شود. در صورتی که در درب های با روکش چوب طبیعی رگه های هر درب خاص و منحصر به فرد است.

– روکش ملامینه

این نوع روکش از جنس ام دی اف با ضخامت ۵ تا ۸ میلیمتر می باشد و یک ورق نازک ملامینه بر روی این ام دی اف پرس شده است. سپس داخل شیارها با یک رنگ شاپن پوشیده شده است.

انواع روکش درب ضد سرقت موجود در بازار ایران

در بازار ایران روکش های درب ضد سرقت مختلفی وجود دارد که مهمترین آنها شامل انواع زیر می باشد.

– روکش لمینت

این نوع روکش از چوب های فراوری شده ساخته شده است و شباهت زیادی به روکش های چوبی دارد. مهمترین ویژگی روکش لمینت مقاومت بسیار زیاد آن در برابر اشعه های مضر خورشید است.

– روکش گردوی طبیعی

این نوع روکش کیفیت و مرغوبیت بسیار زیادی دارد. از آنجایی که در این نوع روکش رگه های چوب زیادی وجود دارد از محبوبیت خاصی بین مشترین برخوردار است.

روکش درب ضد سرقت گردوی طبیعی

– روکش راش طبیعی

این نوع روکش از چوب های مرغوب راش طبیعی ساخته می شود و همانند گردوی طبیعی از کیفیت و مرغوبیت بسیار زیادی برخوردار است. روکش راش طبیعی معروف ترین روکش موجود در بازار ایران محسوب می شود.

روکش درب ضد سرقت راش طبیعی

– روکش های گلاس

این نوع روکش در ضد سرقت از انواع روکش MDF است و علاوه بر مقاومت زیاد، بسیار سبک نیز می باشد.

– روکش پرینت

این نوع روکش به صورت چاپ شده بر روی روکش های ام دی اف، ساخته می شود.

– روکش هات پرس

این نوع روکش محبوبیت خاصی در بین مشتریان ندارد و ارزان ترین نوع روکش موجود در بازار ایران است.

‫2 نظر ارسال شده در “بررسی کامل انواع روکش درب ضد سرقت و مشخصات آنها

  1. سعید :

    روکش های پی وی سی خیلی باحالن. طرح های خیلی متنوعی دارن و به هر رنگی بخوای می تونن چاپ کنن. حیف که طول عمرشون زیاد نیست. یعنی طول عمرشون هم اگه کسی اذیت نکنه زیاده ها اما اگه یه همسایه فضول با یه بچه تخس داشته باشی ممکنه بیاد روی در کلید بکشه و باعث شه روکش در خراب و زخمی شه. روکش های دیگه مقاوم ترن اما تنوع شون خیلی کمه و رنگ های خیلی متنوعی هم ندارن.

  2. نسترن :

    ما از یه جای دیگه به درب با روکش راش خریدیم اما خیلی خش بهش می افته و اصلا کیفیتش خوب نیست، چه کار کنیم?میشه لطفاً راهکاری بدید
    ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *